gabrielcodebig

Omega 3, 6 og 9

laksmedgrontsager

Din krop har brug for en række forskellige fedtsyrer i din daglige kost; mættede, umættede og flerumættede. Men når det handler om de flerumættede, er det vigtigt at du indtager dem i en bestemt bestemt balance (omega 6/3 balancen). De nordiske landes sundhedsstyrelser anbefaler at man højst indtager fem gange så meget omega-6 som omega-3 (5:1) men den danske befolkning indtager i dag over 15 gange så meget omega-6 som omega-3 (15:1) – et tal der er støt stigende grundet vores store indtag at præfabrikeret mad.

Problemet i dette er at omega-6 udskiller stoffer der fremmer inflamation, men omega-3 udskiller stoffer der dæmper inflamation, og netop inflamation er den fælles faktor i de fleste moderne livsstilssygdomme. Når omega-3 (fiskeolie) beskytter mod så mange forskellige ting er det fordi det fjerner den inflamation der opstår ved for stort indtag af omega-6. Herunder får du en voksende liste over artikler og forskningsresultater med relation til omega 6/3 balancen (kom snart igen).

OBS: Hvis du har brug for oversættelse af nogle af siderne, så indtast sidens URL på Google Translate.

Grundlæggende viden:

Supplerende viden:

OBS: Hvis du finder noget god information om omega-3 så del det gerne med os ved at bruge kommentarfeltet herunder…

Skriv en kommentar: